Als je activiteit wordt afgekeurd met als reden 'je ging te snel' is een instabiel GPS-signaal van jouw telefoon vaak de oorzaak.
Zo zorg jij voor een zo stabiel mogelijk GPS-signaal:
- Toegang tot je locatie: Het is belangrijk dat je onze app toegang te geeft tot je precieze locatie. In ieder geval op het moment dat je onze app gebruikt. Hoe je dit controleert lees je hier.
- Zicht op de lucht: Zorg dat je goed zicht hebt op de lucht. Start dan pas je activiteit. Bomen met veel blad, hoge gebouwen en andere dingen die jouw zicht op de lucht wegnemen, kunnen het GPS-signaal van jouw telefoon verstoren.
-
Geef het even de tijd: Je telefoon heeft even tijd nodig om een GPS-signaal te vinden, via een satelliet of een zendmast. Daarom telt de app 3 seconden af voor de start van je activiteit. Blijf dus even op één plek staan. Het kan helpen om via mobiel internet (4G/5G) verbonden te zijn. Jouw locatie kan dan sneller worden gevonden.
* Je kunt nog steeds een activiteit opnemen als je het gebruik van mobiele data voor onze app uitzet. Dit kan wel invloed hebben op hoe zorgvuldig je activiteit kan worden gevolgd. - Pauzeer je activiteit wanneer je tijdens je activiteit ergens naar binnen gaat. Bijvoorbeeld wanneer je tijdens het wandelen even boodschappen gaat doen.
Ondanks de tips nog steeds geen goed signaal?
Probeer dan met behulp van deze stappen je GPS instellingen te herstellen (resetten):
Voor iOS
- Dubbeltik op de homeknop, dan zie je kleine afbeeldingen van alle apps die zijn geopend. Veeg de schermen van alle apps naar boven om ze te sluiten.
- Ga naar 'Instellingen' en schakel de vliegtuigmodus in.
- Ga naar Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen (je moet je wifiwachtwoorden opnieuw opgeven!).
- Ga naar Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen en schakel die uit
- Start je iPhone opnieuw op
- Ga naar Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen en schakel die weer in.
- Ga naar Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > Systeem en schakel 'Tijdzone instellen' uit en weer in.
Voor Android
- Locatiebepaling uit- en aanzetten: Ga naar Instellingen -> locatie en vink 'locatie gebruiken' uit. Wacht even en zet 'locatie gebruiken' dan weer aan.
- Locatienauwkeurigheid bepalen: als het te lang duurt voordat jouw telefoon je locatie vindt, is het goed om te controleren of je locatienauwkeurigheid goed staat ingesteld. Ga naar instellingen > locatie > Google-locatienauwkeurigheid en vink dit aan. In toestellen met Android 8.1 (Oreo) of ouder heet dit ‘locatiemodus’, en kun je kiezen om dit op ‘nauwkeurig’ te zetten. Je telefoon gebruikt dan niet alleen gps, maar ook wifi en signalen van gsm-masten om sneller jouw precieze locatie te bepalen.
- Telefoon opnieuw opstarten: Dit is vaak het eerste advies dat je krijgt als er iets mis is met je telefoon. Ook nu kan dit wonderen doen. Door opnieuw op te starten, gaat de GPS in jouw telefoon opnieuw verbinding zoeken met de nodige satellieten.
Lossen deze stappen je GPS-probleem ook niet op?
Dan kan het ook zijn dat de oorzaak zit in de accu-instellingen van je smartphone. Het bepalen van je locatie kan veel van je batterij vragen. Om je batterij te sparen kunnen Android smartphones voorkomen dat apps continue de locatie bijhouden. Je doet dan wel langer met je accu, maar het kan ook meer moeite kosten om elke keer opnieuw een gps-signaal te vinden. Schakel de batterijoptimalisatie daarom (tijdelijk) uit als je dit probleem vaak ervaart. Je vind batterijoptimalisatie in het instellingenmenu van je Android. Meer over deze instelling en waar je deze vind, lees je in dit artikel.
Je kunt je GPS instellingen opnieuw instellen met een gratis app. Bijvoorbeeld 'GPS Status & Toolbox' (Google Play Store). In het menu van deze app kan je klikken op 'A-gps status beheren' en vervolgens op 'Opnieuw instellen'. In deze app kan je ook de GPS-gegevens downloaden. Als alles goed staat zie je dat er minimaal 5 satellieten verbonden zijn en dat je GPS tot op maximaal 30 meter nauwkeurig is.
Zie de screenshots hieronder voor de verschillende stappen:
Wat gebeurt er met mijn activiteit als mijn GPS-signaal niet goed is?
De app weet dan tijdens je wandeling, fietstocht of hardlooprondje niet precies waar je bent. In het kaartje bij je activiteit (zie hier hoe je het kaartje kunt bekijken) zie je dan bijvoorbeeld rechte lijnen. Ook kan het zijn dat er delen van jouw route ontbreken of dat er gekke uitsteeksels te zien zijn naar plekken waar je niet bent geweest.
In de meeste gevallen wordt je activiteit dan afgekeurd met als je reden ‘je was te snel’. Meer daarover lees je hier.
Het komt ook voor dat je activiteit wel wordt goedgekeurd. Ondanks dat het GPS signaal niet stabiel was. Je ziet dan wel dat er minder beweegminuten zijn geteld dan je hebt bewogen. Of dat de afstand die is berekend niet klopt.
Goed om te weten: problemen met GPS kunnen veel oorzaken hebben die niet altijd te verhelpen zijn met een app, door je telefoon even aan en uit te zetten of bovenstaande tips te volgen. Er spelen veel factoren mee. Zo kunnen gebouwen of het weer jouw gps-signaal verstoren, maar kan een signaal ook minder zijn op een erg oude of goedkope telefoon.