Jouw telefoon en onze app werken samen om jouw activiteiten en stappen mee te laten tellen voor je Weekdoel. Er kunnen terechte redenen zijn om je activiteit af te keuren. Deze lees je hier.
Ben je verrast dat je activiteit is afgekeurd? Dan is de oorzaak meestal een onjuiste instelling of niet gegeven toestemming. In dit artikel lees je welke instellingen en toestemmingen nodig zijn en waar je deze op jouw telefoon kunt vinden.
In het kort (let op: het is belangrijk om alle instellingen door te nemen)
- Gebruik de nieuwste versie van de app
- Schakel batterijbesparing/energiebesparing uit
- Exacte locatie inschakelen
- Geef toestemming om stappen en activiteiten te delen
Nieuwste versie van onze app
Zorg er als eerste altijd voor dat je de nieuwste versie van onze SamenGezond-app hebt geïnstalleerd en stel in dat deze altijd automatisch wordt geupdate. Hoe je dat doet en meer over de laatste versie van de app, lees je hier. Na een update van onze app is het goed om onderstaande instellingen en toestemmingen te controleren.
Locatie
De afstand die je aflegt tijdens je activiteit wordt gemeten via GPS. Daarom is het belangrijk dat je onze app toegang geeft tot je locatie.
- Voor iPhone (iOS): Instellingen -> SamenGezond -> Locatie. Klik door op Locatie. Zet de optie Exacte locatie aan. Let op! Kun je deze optie niet aanvinken? Ga dan eerst naar Instellingen ->locatievoorzieningen en zet deze aan.
- Voor Android-toestellen: Instellingen -> Apps -> SamenGezond -> Toestemming -> schakel locatie in.
- Voor Huawei: Zie onder aan deze pagina voor de instellingen die voor jou belangrijk zijn.
Toestemming om je activiteiten en stappen met ons te delen
Jouw telefoon wil graag van jou weten of het goed is dat de route die je aflegt wordt weergegeven in onze app. En of we de stappen die je zet ook mogen verwerken als je onze app even niet gebruikt. Daarvoor is toestemming nodig om je activiteiten en stappen op de achtergrond met ons te delen.
- Voor iOS (iPhone): Deze instelling heet ‘Ververs op de achtergrond’. Ga naar Instellingen en zoek dan de SamenGezond-app op. Je kunt hier ‘Ververs op de achtergrond’ aanzetten.
- Voor Android: Deze instelling heet ‘Toegang op de achtergrond’. Bij de meeste Android-toestellen vind je deze toestemming onder Batterij of Gegevensverbruik via Instellingen/Apps. Via Google vind je de exacte handleiding voor deze instelling voor jouw toestel.
- Voor Huawei: Zie onder aan deze pagina voor de instellingen die voor jou belangrijk zijn
Let op! Deze toestemming wordt automatisch uitgeschakeld wanneer je batterijbesparing aan staat.
Batterijbesparing uitschakelen
Voor Android
Schakel de batterijbesparing van je telefoon uit. Controleer daarnaast de batterijoptimalisatie via het instellingenmenu van je Android. Op veel Android telefoons werkt het als volgt:
- Ga naar ‘Instellingen' > Apps en meldingen > Geavanceerd’;
- Kies voor ‘Speciale app-toegang > Batterij optimaliseren’;
- Selecteer in het uitklapmenu ‘alle apps’. Zoek de app van SamenGezond
- Klik op de app SamenGezond. In het nieuwe venster krijg je de optie ‘niet-optimaliseren’.
Kun je de instelling niet vinden? Het verschilt per toestel waar je deze instelling vindt, maar zoekwoorden kunnen zijn: batterijbeheer, energiebesparingsmodus, optimalisatie of apps van derden.
Voor iOS (iPhone): Ga naar 'Instellingen'->Batterij. Hier kun je de energiebesparingsmodus uitschakelen.
Automatisch starten voor directe toegang tot je stappen
Soms is het ook nodig om ‘automatisch starten’ aan te zetten. Schakel je je telefoon uit? Of valt deze uit door een lege batterij? En zet je je telefoon daarna weer aan? Met automatisch opstarten hebben we meteen weer toegang tot je stappen. Staat automatisch opstarten uit? Dan kunnen we je stappen pas weer ophalen als je de SamenGezond-app voor weer opent. Stappen die je in de tussentijd hebt gezet worden niet overgenomen.
- Voor iOS (iPhone): niet van toepassing
- Voor Android: Dit gaat meestal via de instelling Signal en is te vinden via Batterij of Optimaliseer batterijgebruik. Via Google vind je de exacte handleiding voor deze instelling voor jouw toestel.
Stabiel GPS-signaal
Je telefoon moet het signaal van ongeveer vijf satellieten ontvangen om je locatie nauwkeurig te schatten. De locatie van die satellieten, maar ook het weer kunnen invloed hebben op het signaal. Aan jou de taak om te zorgen dat het GPS-signaal zo stabiel mogelijk is. Hoe jij kunt zorgen voor een zo goed mogelijk signaal, lees je hier.
Instellingen voor je Huawei
Bij een Huawei-telefoon hangen de instellingen allemaal met elkaar samen. Zo zorg jij ervoor dat jouw telefoon ook goed samenwerkt met de SamenGezond-app:
- Instellingen -> Batterij -> Batterijbesparing UIT (dus beide opties NIET inschakelen).
- Via Apps -> Apps -> naar SamenGezond -> Details energieverbruik: Melding stroomintensieve apps UIT. Vervolgens naar -> App-opstartbeheer: Automatisch beheren UIT, Handmatig beheren (onderste 3) AAN (Alle 3). Dit zijn Automatisch starten, opnieuw starten en uitvoeren op de achtergrond.
- Op telefoon naar Apps -> Apps -> SamenGezond -> Toestemmingen -> Locatie -> Altijd toestaan.
Tot slot nog dit:
- Goed om te weten: mobiele data gebruiken is niet nodig: Je kunt het gebruik van mobiele data uitzetten als je een activiteit opneemt. Maakt je telefoon daarna weer verbinding met wifi? Dan wordt je activiteit verwerkt en naar ons verstuurd. Zo voorkom je onnodig gebruik van je databundel. Let op! Het uitzetten van je mobiele data kan wel invloed hebben op hoe goed het GPS-signaal van je telefoon is.
- Gebruik van ‘schoonmaakapps’: Gebruik je een app die jouw telefoon schoonmaakt? Bijvoorbeeld omdat je telefoon langzamer is geworden? Deze apps kunnen jouw instellingen en toestemmingen wijzigen. Controleer in dat geval regelmatig of alles nog goed is ingesteld.
- Storing? Als er een storing is in de app, vind je altijd een melding op samengezond.nl/hulp.
Alles staat goed, maar nog steeds afgekeurde activiteiten?
Kloppen je instellingen, maar worden je activiteiten toch steeds afgekeurd? Via onze app kun je een probleem aan ons melden. Ga daarvoor naar de routekaart van de activiteit en klik op 'Meld een probleem'. Onze ontwikkelaars gebruiken deze informatie om probleem te analyseren en de app te verbeteren.